Flygande Jakob


Jag vill hylla min pappas underbara version av Flygande Jakob med ett inlägg av receptet, så ni alla kan njuta och förundras!

4 st kycklingfileér
1 gul lök
1 purjolök
1 burk ananas
4 st bananer
Jordnötter, den mängd man önskar
Curry
1-3 buljongtärningar (kött), smaka av
salt och peppar
ca 3 dl vispgrädde

1. Börja med att hacka löken och purjolöken. Släng i lite matfett i en kastrull/djup panna och i med den gula löken och purjolöken.
2. Skär kycklingfileérna i normalstora bitar och släng i det i kastrullen och låt stekas. Smaksätt med curry.
3. Efter ett tag då kycklingen fått färg och porerna har stängts så kan du lägga i jordnötterna (skölj av saltet). Du kan även hälla i ananasjuicen från konservburken. OBS! häll inte i all juice, behåll lite för senare smaksättning!
4. Lägg i buljongtärningarna, smaka av efter ett tag. Låt puttra.
5. Skiva ananasen i bitar och släng i, ev salta och peppra. Låt puttra i ca 10-20 min för kycklingen och smakens skull.
6. När du anser att det puttrat klart, lyft ur allt med en hålslev så endast skyn är kvar i pannan. Häll sen i grädden. Gör en redning och red såsen.
7. Rör om tills den kämns tillräckligt tjock, tänk på att såsen kommer tunnas ut när du lägger tillbaka ingredienserna.
8. Lägg i ingredienserna igen och låt koka upp. Rör om! Precis när det börjat koka så kan du lägga i bananbitarna.
9. Rör om försiktigt så att inte bananerna förstörs (de ska bli lagom mjuka).
10. Servera med ris.

Dett var mitt första inlägg i bloggen och känns helt naturligt för mig att starta med mat! Hoppas det blir till belåtenhet!

Vi ses i skolan girls!
Pöss!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0